Farten i skognæringen

Statsbudsjettet for 2014 er bare så vidt i havn før budsjettarbeidet for 2015 starter. Med en skognæring i krise er tiden inne for regjeringen Solberg å ta nødvendige strategiske grep som kan gi forutsigbare rammer for verdikjeden skog og tre. 

Skognæringen eksisterer i åpen internasjonal konkurranse så å si uten tilskudd eller tollbarrierer. Systematisk oppbygging av konkurransedyktige rammevilkår er derfor en forutsetning for å løfte bransjen ut av dødens posisjon.  Regjeringsplattformen lover strategisk satsing på skogbruket, og det ligger en forventning om at dette må resultere i kontant politisk håndtering i tiden fremover.

Det avvirkes ca. 9 millioner m3 tømmer i Norge hvert år. Dette utgjør bare om lag 35 prosent av tilveksten. Av dette går 3 millioner m3 ut av landet som råvare. Ikke bare hogger vi lite, men eksporterer altså til overmål rundt 30 prosent av den råvaren som skulle økt sin verdi tolv ganger og skapt lønnsomme arbeidsplasser langs en norsk verdikjede.

 

Uavhengig av politiske dreininger, så har målet i lang tid vært å øke den årlige avvirkningen i Norge til 15 millioner m3. Med tanke på skogen som klimafaktor, arbeidsplass og verdiskaper i distriktene, og som arena for innovasjon og utvikling, bør dette fortsatt være målet. I 2006 la Skog og Landskap frem en vitenskapelig og gjennomarbeidet oppskrift på hvordan avvirkningen kunne økes. Konklusjonen var i grove trekk at skoginntekten må ha betydning for eierens samlede økonomi.

 

Skatt av inntekt fra skog

Det er 130 000 skogeiendommer i Norge, men kun 250 av disse representerer et areal som rundt regnet forsvarer et årsverk. Med andre ord er 99 prosent av skogeierne avhengig av annen inntekt. Inntekt av skog kommer på toppen av annen inntekt, og beskattes opp mot 51 prosent. Dette motiverer ikke til hogst. At skattereglene for enkeltpersonforetak ikke bidrar til økt avvirkning, er én side av saken. Men mangelen på nøytralitet i forhold til beskatning av andre selskapsformer, burde også oppta Finansdepartementet - rent prinsipielt.

 

Høyre hadde åpenbart ambisjoner på vegne av enkeltpersonforetakene da de satt i opposisjon. I 2010 fikk de dessuten alle de øvrige tre opposisjonspartiene med på et forslag om å innføre investeringsfondsordning for enkeltpersonforetakene. Men i regjeringsplattformen er det ikke fokusert på denne problemstillingen, selv om foretaksformen omfatter rundt 200 000 norske arbeidsplasser og ofte representerer starten på fremtidsrettede bedrifter. Det er vanskelig å forstå logikken i at inntekter som inntjenes i enkeltpersonforetak, men som skal reinvesteres i virksomheten, skal beskattes som personinntekt. Mens tilsvarende inntekt i aksjeselskaper kun beskattes som alminnelig inntekt. Selv om regjeringen gjør som planlagt, nemlig åpner for aksjeselskaper i landbruket (noe som i seg selv er bra), så vil det for mange små foretak fortsatt være mest hensiktsmessig å drive i enkeltpersonforetak. Skattevilkårene må derfor likestilles med andre foretaksformer.

 

Skatt av gevinst ved salg av skogeiendommer

Landbruksminister Listhaug har planer om å løse opp statens tøyler i konsesjonsloven, og forslag om oppheving av prisregulering ligger ute på høring. Dette gir neppe noen umiddelbar omsetningsøkning, men er etter NORSKOGs syn et skritt i riktig retning. For å sette fart på markedet vil det være nødvendig med økonomisk stimulans i tillegg.

 

Vi skal ikke lenger tilbake enn åtte år før omsetning av jord- og skogeiendommer kunne selges uten beskatning. Nå beskattes gevinsten ved slike salg opp mot 51 prosent. Utviklingen i skattesatsene har ikke gitt gode grunner for fornuftig og ønsket omsetning av skogeiendommer i markedet de siste årene. I Sverige gis skatteinsitamenter for kjøp/salg mellom naboer, for å oppnå en mer rasjonell eiendomsstruktur. Dette kan være en vei å gå for Norge også, uten fare for at provenyet forrykkes vesentlig. 

Siste nyheter fra NORSKOG

KLD foreslår endringer i Naturmangfoldloven som gir begrenset adgang til lisensjakt på ulv.

[23.02.17]: KLD har kommet med forslag til endringer i lovverket og forklarer at dette er nødvendig for å sikre sammenfall mellom Stortingets vedtak, Bern konvensjonen og Naturmangfoldloven.

Les mer her »

Skogvernerstatning er ikke skattefrie ut av aksjeselskap

[13.02.17]: I forbindelse med Statsbudsjettet for 2017 ble det gjort en endring som  innebærer at også videre utdeling av gevinst ved skogvern til deltaker i deltakerlignet selskap ikke beskattes. Dette gjelder ikke ved utdeling av utbytte fra aksjeselskap.

Les mer her »

NORSKOG kritisk til KLD i rovvilthøring

[11.02.17]: NORSKOG har lørdag kveld sendt inn høringssvar til KLD vedrørende forslag om utvidelse av lisensperioden for jakt på ulv innenfor rovviltsonen. NORSKOG stiller i brevet spørsmålstegn ved hvorfor departementet ikke har fulgt Storingets pålegg om å legge til rette for effektuering av fellingsvedtaket.

Les mer her »

Nyheter

Kritiske til Helgesens ulveforslag

Dato: [24.02.17]

Kilde: bondelaget.no

Onsdag 22. februar sendte Klima- og miljøminister Vidar Helgesen ut et forslag om å endre Naturmangfoldloven på høring. Mens ministeren hevder at endringen vil gi utvidet adgang til uttak av ulv ved lisensfelling mener Bondelaget at lovforslaget i realiteten vil kunne innsnevre dagens handlingsrom.

Les mer på bondelaget.no »

Vad är den svenska bolagsskogen värd?

Dato: [24.02.17]

Kilde: danskebank.se


Holmen-aktien närmar sig all-time-high och SCA står inför en uppdelning mellan skog och hygien. Frågan vad skogen är värd har aldrig varit mer aktuell.

Les mer på danskebank.se »

Jegere bør bruke kobberkuler

Dato: [23.02.17]

Kilde: inn.no

Elgkjøttet etter høstens jakt kan inneholde betydelige mengder giftig bly dersom jegeren har brukt blyammunisjon. Ved å bytte til kobberkuler kan jegere eliminere en stor kilde til helseskadelig blyeksponering både hos mennesker og hos åtselsetere som tar seg av slakteavfallet i naturen.  

Les mer på inn.no »

Foreslår endring av naturmangfoldloven

Dato: [23.02.17]

Kilde: regjeringen.no

Klima- og miljødepartementet foreslår å endre naturmangfoldloven slik at den gir noe utvidet adgang til lisensfelling av ulv, innenfor rammen av Bernkonvensjonen. En ny hjemmel vil kunne gi rovviltforvaltningen en mulighet til å ta ut et begrenset antall ulv ved lisensfelling, uten at dagens krav til fare for skade på beitedyr er oppfylt.

Les mer på regjeringen.no »

Eldre nyheter

Dato: [20.02.17]

Kilde: www.ssb.no

Skogeiernes inntekt, 2015 »

Dato: [17.02.17]

Kilde: NIBIO

Bevaring gjennom bruk er bedre enn bare bevaring »

Dato: [17.02.17]

Kilde: NJFF

Nytt våpenamnesti frem til mai »

Dato: [17.02.17]

Kilde: Forskning.no

Hvem skal betale for ulvens middag? »

Dato: [16.02.17]

Kilde: Rogalands avis

Juridisk bestillingsverk fra Helgesen? »

Dato: [16.02.17]

Kilde: morenytt.no

Kaia kan nærme seg »

Dato: [16.02.17]

Kilde: nrk.no

Unntakstilstand etter skogbrannar på New Zealand »

Dato: [16.02.17]

Kilde: landbruksdirektoratet.no

Tilskudd til tettere planting videreføres »

Dato: [15.02.17]

Kilde: forskning.no/blogg/

Hvorfor er det viktig å frede skog? »

Dato: [15.02.17]

Kilde: mynewsdesk.com

Vil bli verdensledende på trebygg »

Dato: [15.02.17]

Kilde: regjeringen.no

Ønsker ulveinnspill fra ledende juridiske miljøer »