Notat fra NORSKOG vedr. prisregulering i konsesjonsloven

NORSKOG er svært positive til forslaget om å oppheve bestemmelsen om priskontrollen i konsesjonsloven. Denne endringen må sees i en større sammenheng når det gjelder skogeiendommer og verdikjeden skog og tre, og viser til nærmere redegjørelse under.

 

Høring – forslag om å oppheve bestemmelsen om priskontroll i konsesjonsloven
NORSKOG er svært positive til forslaget om å oppheve bestemmelsen om priskontrollen i konsesjonsloven. Denne endringen må sees i en større sammenheng når det gjelder skogeiendommer og verdikjeden skog og tre, og viser til nærmere redegjørelse under.

 

Eiendomsstrukturen i Norge – en utfordring for skognæringen

I Norge finnes det rundt 125 000 skogeiendommer. Gjennomsnittlig størrelse er 540 dekar. Det er imidlertid under 250 skogeiendommer som er store nok til å gi en akseptabel inntekt for én sysselsatt. For bare noen år siden ville en vesentlig større andel av eiendommene kunne forsvare et årsverk, men utviklingen i bransjen gjør at arealbehovet nå er langt større enn tidligere. Utviklingen har regelrett løpt fra eiendoms-strukturen i skogbruket. Tatt i betraktning at verdien av tømmeret normalt øker 10 ganger gjennom verdikjeden fra skogen til sluttforbrukeren er det på høy tid at forutsetningene for produksjon og verdi-skaping blir prioritert. Dette særlig med tanke på at landets samlede trekapital er rekordstor og at akkumulert tilvekst heretter er nedadgående.

 

For de fleste skogeiere betyr skogen veldig lite økonomisk. I gjennomsnitt for skogeiere med positiv næringsinntekt fra skog representerer inntekten fra skogen bare 6 % av samlet inntekt (SSB 2015). Dette påvirker motivasjonen for å avvirke, i tillegg til den generelle interessen for skogen. Avvirkningsnivået i Norge er lavt, og ligger på ca. 35 prosent av tilveksten. En endring av konsesjonsloven vil kunne være et skritt i riktig retning for å stimulere til at eiendoms-strukturen blir mer i tråd med det som er nødvendig for å øke avvirkning og omsetning av tømmer. Det er en kjensgjerning at hyppige flyttinger av tungt utstyr mellom små drifter øker kostnadene. Samtidig er bygging av skogsveier en sjelden investering blant de mindre skogeierne. Dette hemmer logistikken i skogen. Konsekvensen av disse forholdene er økte råvarekostnader for industrien og svekket konkurranseevne.

 

Konsesjonsloven er slik NORSKOG ser det et hinder for markedets ønskede omsetningsmuligheter for skogeiendommer, og det er prisverdig at loven settes på den politiske agenda. Loven stopper en helt nødvendig utvikling av eiendomsstrukturen, og med denne typen statlige skranker blir skogbruket avskåret fra å tilpasse seg den økonomiske og teknologiske utviklingen som tilstrebes i andre næringer. Nedleggelsene av treforedlingsbedrifter i Norge de siste årene viser at det må iverksettes tiltak som motvirker at Norge blir en marginalleverandør av tømmer til andre land med den usikkerhet dette innebærer for entreprenører og andre som livnærer seg av skogbruket. Næringen må gis rammevilkår som gjør det lønnsomt å investere i både skogeiendommer og skogsindustri slik at vi beholder verdiskapingen i Norge. Konsesjonsloven er en del av dette bildet, og må vurderes sammen med utfordringene som verdikjeden skog og tre totalt sett står overfor.

 

Nærmere om prisreguleringen

Prisreguleringsadgangen i konsesjonsloven innebærer at prisene ikke vil gjenspeile faktisk verdi. Dette medfører at selgere utsetter salget fordi de ikke får tilstrekkelig betalt. En annen negativ følge av dette er at nødvendige investeringer utsettes, fordi penger som er lagt ned i å utvikle eiendommen ikke øker verdien på eiendommen hvis den skal selges.

 

Dette skaper passive eiere og liten investeringsvilje. Undersøkelser viser at det er flere skogeiere over 70 år enn under 40 år og at andelen dødsbo som eiergruppe ikke er uvanlig. Dette er et tegn på at omsetningen har stagnert og at det eksisterer uheldige hindre for en naturlig omsetningstakt.

 

Behov for endringer

 

  • NORSKOG mener at rene skogeiendommer og eiendommer hvor maksimalt 10 % av den totale eiendommen er fulldyrket eller overflatedyrket jord, må unntas prisregulering.

 

 

Begrunnelse:

 

Skognæringen har helt andre markedsmessige vilkår enn jordbruket idet vi opererer i et marked uten tollbarrierer eller prisfastsettelser. Det er med andre ord ingen forskjell mellom skognæring og annen type næring med fri prisdannelse. Dette kan tilsi at det er behov for ulike regler for hhv. skog- og jordeiendommer, også hva gjelder konsesjonslov.

 

Ved å skille jord- og skogeiendommer basert på et fiksert antall dekar, vil man få en regel som er enkel å praktisere.

 

10 % av totalarealet vil i de fleste tilfeller oppfattes som en bagatellmessig andel, og vil ikke forrykke situasjonen vesentlig for jordbruket.

 

Det er verdt å merke seg at selv om prisreguleringen oppheves, så er det all grunn til å tro at de aller fleste landbruksoverdragelser fortsatt vil skje innen familien. Det blir neppe noe ras av omsetningstilfeller med det første. Vi ser imidlertid ikke noe behov for at man skal opprettholde statlige skranker for en ønsket omsetning ut av familien.

 

SKOG22

Vi vil minne om at SKOG22 (der hele verdikjeden var representert) konkluderte på dette punktet med følgende:

 

«Prisbestemmelsen i konsesjonsloven bør oppheves ved omsetning av skog- og skogdominerte eiendommer. Skogbruk er en næring som i all hovedsak har sine inntekter fra et fritt marked. Det blir da liten grunn til at vi skal ha statlig kontroll av prisen på skogen/produksjonsmidlene.»

 

Siste nyheter fra NORSKOG

Skogvernerstatning er ikke skattefrie ut av aksjeselskap

[13.02.17]: I forbindelse med Statsbudsjettet for 2017 ble det gjort en endring som  innebærer at også videre utdeling av gevinst ved skogvern til deltaker i deltakerlignet selskap ikke beskattes. Dette gjelder ikke ved utdeling av utbytte fra aksjeselskap.

Les mer her »

NORSKOG kritisk til KLD i rovvilthøring

[11.02.17]: NORSKOG har lørdag kveld sendt inn høringssvar til KLD vedrørende forslag om utvidelse av lisensperioden for jakt på ulv innenfor rovviltsonen. NORSKOG stiller i brevet spørsmålstegn ved hvorfor departementet ikke har fulgt Storingets pålegg om å legge til rette for effektuering av fellingsvedtaket.

Les mer her »

Skogmeldingen behandlet i Stortinget

[03.02.17]: Skogmeldingen ble tirsdag 31.januar debattert  i Stortinget. Meldingen har etter næringskomitéens behandling blitt en god melding for skogbruket, strategien er tydeligere og konkrete tiltak er på plass. Saksordfører Line Henriette Hjemdal (bildet) fikk mye skryt av de andre medlemmene for sitt engasjement for skogen og for å gjøre meldingen best mulig.

Les mer her »

Nyheter

Tilskudd til kai- og tømmerterminaler i 2017

Dato: [21.02.17]

Kilde: landbruksdirektoratet.no

I statsbudsjett for 2017 er om lag 75 mill. kroner bevilget til utvikling av kai- og tømmerterminaler. Frist for innsending av prosjektskisser er 1. april.

Les mer på landbruksdirektoratet.no »

Planlegg flytande sagbruk

Dato: [21.02.17]

Kilde: midtsiden.no

Spennande planer om eit gigantisk flytande sagbruk. – Løysinga vil ha kapasitet på line med dei største bruka i Noreg, fortel Ove Frotvedt i Fanagro.

Les mer på midtsiden.no »

Helgesen: Riktig å bruke regnskogmidler til hogst

Dato: [21.02.17]

Kilde: nationen.no

Norske regnskogmillioner kan bli brukt til tømmerhogst i Kongo. Uforsvarlig, mener både miljøorganisasjoner og Venstre. Men regjeringen forsvarer bruken. 

Les mer på nationen.no »

Elkem dropper flydrivstoff fra norske tømmerstokker - går for mer trekull og varme

Dato: [20.02.17]

Kilde: www.tu.no

Prosjekt for bærekraftig silisiumproduksjon.

Les mer på www.tu.no »

Eldre nyheter

Dato: [15.02.17]

Kilde: forskning.no/blogg/

Hvorfor er det viktig å frede skog? »

Dato: [15.02.17]

Kilde: mynewsdesk.com

Vil bli verdensledende på trebygg »

Dato: [15.02.17]

Kilde: regjeringen.no

Ønsker ulveinnspill fra ledende juridiske miljøer »

Dato: [14.02.17]

Kilde: regjeringen.no

Utvider lisensfellingsperioden for ulv »

Dato: [14.02.17]

Kilde: forskning.no

Nytt forskningssenter skal utvikle bærekraftig biodrivstoff »

Dato: [14.02.17]

Kilde: nrk.no

Bakgrunn: Ulvestriden – en kamp om lovparagrafer »

Dato: [14.02.17]

Kilde: glomdalen.no

Vil bli best i verden på industriell bygging i tre »

Dato: [13.02.17]

Kilde: www.dagsavisen.no

Norsk natur må restaureres »

Dato: [13.02.17]

Kilde: http://trenytt.no

Nytt forskningssenter for bærekraftig biodrivstoff »

Dato: [13.02.17]

Kilde: www.nationen.no

Ap truer det lokale skogeierskapet »

Dato: [10.02.17]

Kilde: hegnar.no

Rød bunnlinje for Norske Skog »

Dato: [10.02.17]

Kilde: vafinans.se

Högre resultat än väntat för Holmen »